Mentor fra Mint:

Kristin Andrea Hansen fra Mint Design har veiledet tekstilelevene gjennom arbeidet med Lagvis.

 

—Prosessen berører store temaer som identitet, kultur, verdier og tilhørighet, og omfatter alt fra industri og teknologi til økonomi og miljø. 

Hun mener arbeidet med bærekraft burde starte allerede i designprosessen, i samspillet mellom design og materialkunnskap, og ønsker å skape en bevissthet rundt disse temaene hos morgendagens håndverkere.—Vi som jobber med dette har et ansvar. Jeg vil at elevene skal reflektere over hva deres design kan bidra med, og håper de tar med seg problemstillingene videre ut i arbeidslivet, sier Hansen. 

“Det er en kjent sak at moteindustrien har store utfordringer når det kommer til bærekraft. Nettopp derfor kan positive endringer også få stor innvirkning.”

Kristin Andrea Hansen

Kommunikasjon er alfa og omega. Med utgangspunkt i ulike problemstillinger fikk gruppene i oppgave å planlegge, designe og produsere hver sin kolleksjon. Overskriften for det hele var årets tema, Neste generasjon.

Gjennom å la elevene jobbe i grupper, ønsket Hansen å gi dem en forsmak på hvordan arbeidslivet kan arte seg i praksis. Design er en kreativ disiplin, men i praksis handler det også om deadlines og kompromisser.—Som elev er man ofte opptatt av det man vil lage selv. Men når man jobber kommersielt, med kunder og i samarbeid med andre, er det flere hensyn å ta, sier hun. Samarbeid kan være utfordrende, og Hansen håper det har vært en nyttig erfaring for tekstilelevene.—Noen er gode på teknisk tegning, noen på illustrering, andre på sømteknikk, og så videre. Nøkkelen er å utnytte det hver enkelt er god på, sier hun. Derfor har kommunikasjon vært et viktig stikkord gjennom hele prosessen; både innad i den enkelte gruppe, og i presentasjonen av konseptet.—Det er avgjørende å kunne tenke helhetlig, og kommunisere til kunden hva man har tenkt.—Samtidig er det selvfølgelig viktig å utvikle sitt eget uttrykk, understreker Hansen.

Arbeidsprosessen for tekstil pågikk våren 2021, og var inndelt i tre deler: Først en researchperiode, hvor gruppene jobbet med problemstillingen, landet konsept og målgruppe, og konkretiserte løsningen gjennom et moodboard. Andre del handlet om design og kolleksjonsbygging, med tegning, modellering og utprøving av farger og materialer. I tredje og siste del var det produktet som stod i sentrum. Utvalgte design fra kolleksjonene ble konstruert og produsert, og klargjort for utstilling.—Det har vært veldig inspirerende å møte elevene og se hva de er opptatt av. Og det er virkelig imponerende å se hva de har fått til, sier Hansen. 

Tekst: Marte Fillan

Previous
Previous

Kick—Off 2021

Next
Next

Lag—Visdal